Varma tåg

Idag har jag varit i Kristianstad på praktik. Tåget avgick 6.02 från Lund och jag var hemma 18.00. Långa och intensiva dagar. Idag har jag gjort fyra stycken talaudiometriska test, tre tympanogram och två stapediusreflexer. Sen har jag även har två ABR-patienter. Förutom dessa har jag dessutom haft två patienter som drabbats av sudden deafness. Fullt upp med andra ord. Helt plötsligt var klockan 16.00 och jag fick bråttom till tåget. Promenaden tar gott och väl 15 minuter och jag hade drygt 20 minuter på mig att hinna till tåget. Då pinnar man alltid på lite extra, så jag var jättevarm när jag var framme. Tänk då så skönt att komma in på ett svalt öresundståg! Men nä... Deras ac måste varit sönder... Jag hade en skotte bredvid mig, han klagade också litegrann. Undrade om alla tåg alltid var så här varma :) Han försökte sova men det var för varmt så istället frågade han ut mig om min utbildning, var i Sverige det är bäst att studera och varför jag valde att stanna kvar i Lund. Mitt svar var att Lund är vackert, Lund har bra och gedigna utbildningar som är respekterade i resten av landet och även utomlands...

Lite kortfattade förklaringar till alla mina mätningar jag gjort idag:
Talaudiometri:
Patienten ska upprepa ord som blir upplästa i hörlurarna
Tympanogram:
Mäta mellanöretrycket jämfört med trycket i hörselgången.
Stapediusreflexer:
Mäta den pyttelilla muskeln vi har i mellanörat som drar ihop sig vid höga ljud.
ABR:
Auditory Brainstem response. Mäter bl.a hörselnervens funktion, med hjälp av elektroder fastsatta på huvudet.

Kommentarer
Postat av: Mel

Hej Emma!



Vad fin sida du själv har, så denna kommer jag att besöka fler gånger. ha det nu så bra så ses vi när vi ses kramen damen / madeleine

2009-04-27 @ 21:42:40
Postat av: madeleine

Hej Emma:)

fin sida du har, här kommer jag att göra fler besök. du får ha det tills vi ses och hörs kramen damen / Madeleine

2009-04-27 @ 21:48:38

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0