Köpenhamn

I tisdags var vi i Köpenhamn, med Mattias och Malin. Det blev en riktig heldag och när vi senare träffade Malin syster med sambo så tog de oss med lite utanför centrum. Köpenhamn är så mycket mer än ströget och Nyhavn (vilket vi såklart också klarade av under dagen). Vi slog oss ner på en uteservering vid vattnet i stadsdelen Nørreport.

Uteserveringen vid vattnet

Lyckad fest

Jespers kalas blev riktigt bra! Men jag tyckte att  folk drack dåligt... Vi fick massor med vin och sprit över. Och öl, vilket brukar vara ovanligt. Fast gästerna hade nog kul ändå verkade det som.

Nu är det skönt att festen är avklarad för nu kan vi koncentrera oss på andra saker. Som vårt hem, det har blivit förbisett nu under ett par veckor och då förfaller saker snabbt vill jag lova. Gräsmatta, klädhögar och dammråttor.
Festförberedelser tar mer tid och ork än man tror...

Nu ska vi till grannen och känna om poolen är varm..

Festförberedelser

Idag blir förberedelser hela dagen lång. Det ska resas tält, bakas tårtbottnar, inhandlas frukt, godis och läsk och så ska det inhandlas en sista present. Sen är det dags imorgon och jag vet inte vad jag ska ha på mig! Om jag ska köra på färgtemat så blir det grönt och vitt... hmm har jag nåt bra då?
Äh, det löser sig.
Party!

Jespers födelsedag

Jespers dag firade vi i Hamburg! Vi bestämde oss dagen innan för att åka och tidigt nästa morgon satte vi oss i bilen.
Lagom vid lunch var vi nere på hotellet och kunde checka in. Vi bodde på Radisson som just nu håller på att renoveras och vi fick ett nytt fint rum med utsikt över staden.

Vi traskade sedan ner mot Alstersee för att äta lunch. Det blev nog resans mest oekonomiska val. Dyrt, det var väldigt lite mat för mycket pengar. Men det var åtminstone en fin servering precis vid vattnet.
Vi strosade i stan och gick sedan upp mot den stora sjön där vi drack mousserande vin på en uteservering samtidigt som seglarna la ut sina båtar precis intill.

Middagen åt vi faktiskt på hotellets restaurang som heter Filini. Apertif till fördrink, och vin till maten. Jag åt världens godaste pastarätt. Med krabba och gräddsås. Till efterrätt valde vi honungspannacotta med citronglaserade skogsbär. Mmm...
Klockan 22 gick vi till parken precis intill hotellet för att titta på ett vattenspel. Mycket folk, mycket vatten och mycket musik.
Innan födelsedagen var slut satte vi oss i hotellbaren, där det beställdes rom och cola, mojito och kvällens bästa drink: piña colada

Star Wars

Ikväll är det Star Wars som gäller! Ska hem till Linda från klassen...

Annars är det ganska lugnt just nu, planerar inför kalaset på lördag (Jesper blir ju 30 nu på tisdag), men det är kul att planera och fixa. Synd att det kostar massa pengar bara... Men så är det med det mesta.

Tomater

Undrar om min tomatplanta kommer att ge några tomater. Jag var inte så flitig i början när jag sådde fröna och av åtta plantor har en klarat sig. Den tar sig dock bra och växer varje dag. Så vi letar efter blommor men än har inga dykt upp

Underbara semester

Jag väcktes idag av att Jesper hade serverat frukost vid vårt nya möblemang på uteplatsen. Så gott att bara tassa ut och sätta sig med en filt och äta. Katten följde också med såklart.
Större delen av förmiddag och nu in på eftermiddagen har vi suttit där och spelat kort och bara njutit av värmen. För trots att det sägs vara trist väder så är det jäkligt fint.

Igår var vi på 80 årskalas. Jespers gudfar och tillika farbror skulle firas. Vi dessa kalas vimlar det av barn. Så jag hade fullt upp minst sagt, och väldigt kul.

Ikväll ska vi hem till våra vänner Anna och Daniel. Äta och spela spel. Måste testa det nyaste: Bezzerwizzer

Söndag

Idag har jag planterat blommor i min nya låda. Det är så fint, den ska bara målas med...

Här kommer några bilder från vår underbara helg i Stockholms skärgård där Per bjöd in oss att bo i hans morfars sommarhus i Grisslinge, Värmdö. Underbart fint hus.

Det vackra huset med sjötomt

Bada är kul

Min fina blomlåda

Pappa och jag byggde igår. Totalt tog det 1½ timme och kostnaden blev 250 kr.
Den ska målas vit i helgen, så den matchar lådorna som sitter i.

Bygga

Imorgon kommer min pappa för att hämta mig, vi ska nämligen åka ut till Bauhaus och köpa brädor. Jag har fått för mig att jag ska bygga en typ av blomlåda. En upphöjd sådan, som jag kan odla lite sallad och annat i.
Har dock inte hittat nån riktigt bra ritning men hur svårt kan det va?
Pappa är dessutom van vid att improvisationssnickra. Ska bli kul att vara lite kreativ.

Idag har jag varit och fikat med syster. Vi gick med barnvagnen till Jakriborg och åt lunch och drack en latte. Sen åkte jag för att träffa Anna och vi fikade ute i Tirups örtagård. Mycket fikande idag. Ikväll har Jesper och jag bara tagit det lugnt. Han har bara tre dagar till semester nu. Jippi

Hemma igen

Nu har vi kommit hem från vår tripp till huvudstaden. Som vanligt är jag av med sladden till kameran så det blir inga överförda bilder just nu. Vi hade iallafall mycket trevligt ute på Värmdö hos Pers familj. Vi badade, åkte lite båt, åt god mat och drack fina drinkar och massor av rosévin. Lördagen bjöd på ett helt fantastiskt väder så det var riktigt lyckat.
Som sagt, bilder kommer senare.

Idag är det måndag och Jesper jobbar sista veckan innan semestern. Sen har vi fem veckor tillsammans av ledighet. Ska bli skönt. Nu ska jag tvätta undan lite av kläderna från vår mini-semester, sen blir det solstolen och boken som för tillfället heter Trollbunden (av Jane Green)

Stockholm

Nu åker jag till vår huvudstad över helgen, kommer hem på söndag. Det ska tydligen regna... hoppas det bara är korta skurar, vi ska ut till skärgården och då vill man ju bada

Sommaren 1988

Då svalkade jag och min syster av oss i Dalbybadets bassänger

Bröllopsdag

Idag är det 3 år sedan vi hade vårt fina bröllop. Lika fint väder är det idag, fast lite varmare är det nog.