Mad Men, vilken underbar serie

Tur i oturen, för nu när jag varit sjuk så har kanal 9 visat alla Mad Men-avsnitt av säsong 1 & 2 under nyårshelgen. Har bara sett några avsnitt innan av serien men nu fick jag tillfälle att se serien i följd. Jag är därmed helt såld!

På torsdag (imorgon) börjar säsong 3 sändas, och jag längtar.

Det är en serie som utspelar sig i New York i början på 60-talet. Det kretsar kring en reklambyrå som ligger på Manhattan. Titeln bygger på Ad Men som fått ett rykte om sig, och dels att de ligger på Madison Avenue -Mad Men.

Karaktärerna, kläderna, miljöerna, inredningen och attityderna är klockrena och fantastiska.
Skaparen heter Matthew Weiner och serien har vunnit många priser. Se den!
Något som direkt ger ett intryck är att det dricks mycket alkohol (whiskey framför allt) och det är kedjerökning på hög nivå. Något annat som slår igenom för mig är hur äktenskapen ser ut och att man måste finna sig i att ens andra hälft kanske har någon vid sidan av.
Hemmafrun i serien som heter Betty är gift med en framgångsrik man på reklambyrån Sterling Cooper. Mannen, Don Draper, är jämt och ständigt otrogen mot sin fru under de två första säsongerna. Han verkar dock komma på bättre tankar mot slutet av andra säsongen. Betty finner sig i mycket men även för henne finns det en gräns...
Serien tar upp många händelser, som Marilyns Monroes död, Kubakrisen och NASAs utveckling.


klicka på bilderna

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0