Onsdagen, avresan

Onsdagen den 16 juni reste vi mot New York.
Det var en tidig morgon och skulle bli en sen kväll.

Vi landade 12.10 lokal tid och tog därefetr en gul taxi in till Manhattan och vårt hotell.

Efter en snabb incheckning och ombyte gick vi sedan ut och riktade in oss mot New York Public Library. Vi kände oss direkt hemma och trygga i stan. Underbart att vara i NY! Inne i biblioteket är det högt i tak, inredningen är vacker och stora målningar i taken.

Efter det gick vi vidare österut mot vattnet och FN-byggnanden. På vägen passerade vi Chrysler Building och Grand Central Station. Senare på eftermiddagen mötte vi upp de andra svenskarna i Bryant Park som landade lite senare än oss.

klicka på bilden

Imorgon skriver jag om torsdagens äventyr i NY

Hemma igen!

Vi landade igår på dansk mark och det är faktiskt ganska skönt att vara hemma igen även om man saknar New York och Dominikanska en hel del redan. Under den sista flygetappen började jag känna mig lite sjuk och när jag väl var hemma hade jag drygt 39 grader i feber! Tack för den! Jag trodde att det berodde på uttorkning i samband med hemresan, men idag känner jag mig även förkyld.

Jag tänkte berätta lite om resan och ta det i etapper. Ska först gå igenom en mängd bilder dock. Tog drygt 1000 stycken nämligen...

Vi hade det underbart! Bröllopet var fantastiskt fint och jag har fått många underbara nya vänner från hela världen! Vi pratade redan under resans gång om en återträff nån annanstans i världen, kanske i Europa nästa gång. Vilket gäng! Vilken semester! ♥

Hola från Dominikanska!

Nu är jag här!

Klockan är snart 19 och det är drygt 30 grader varmt. Det börjar skymma ute och poolen stänger strax för kvällen. Dagarna spenderas vid poolen, i poolbaren och på stranden eller i havet. Vi seglar en sväng i stort sett varje dag., Det finns gratis katamaraner att hyra. Allting ingår i priset så när man är törstig är det bara att beställa i baren eller gå till till någon restaurang om man är hungrig.

Jag glömde kabeln på rummet så det blir inga bilder just nu, men jag ska försöka lägga upp imorgonförmiddag (vilket är eftermiddag/kväll hemma).

Imorgon blir det bröllop! Det är ett helt fantastiskt gäng vi är här med! Jag är helt överväldigad! Vi är ca 50 stycken i sällskapet och det finns alla möjliga nationaliteter här: Brasilien, Usa, Canada, Skottland, Sverige, Tyskland, Kina... Och alla är lika underbara!

Nu blir det snart middag och sen utgång på nattklubben...

Tandläkare

Så här två dagar innan semestern har jag drabbats av tandvärk... Sen jag flyttade till Kävlinge har jag nog fallit mellan två stolar när det gäller tandläkaren. Många får årliga kallelser men jag har inte fått någon, och jag gissar att det är fyra-fem år sen jag var hos tandläkaren sist. Tandläkare tillhör inte direkt mina favoriter så jag letade upp ett ställe i Lund som tar emot tandvårdsrädda och som även erbjuder sittande behandling, så slipper man ligga ner. Tycker det verkar trevligt. När jag ringde imorse så sa de att det inte var något snack utan att jag skulle få en akuttid innan min semester, så det blir en kort tid imorgon där tandläkaren ska se om det går att göra något provisoriskt. Jag har ett (minst) hål nämligen, jag har sett det ett tag men ignorerat det. Men så i helgen började det göra ont. Så typiskt!

Håll tummarna för mig att det går relativt smärtfritt där imorgon.

Söndag = trädgårdsdag

Idag har det klippts gräs och krattats en del. Snart ska häcken också trimmas. Det behövs i detta vädret, allting skjuter i höjden med allt regn som kommer. Jag tvättar även en del, nu måste ju alla kläder gås igenom och senast imorgon måste allt vara rent för att kunna packas ner. Imorgon ska jag fixa lite ärenden, däribland apoteksbesök och bankbesök. Strömmen gick här igår och då förstördes den dator där vi har tillgång till internetbanken... så typiskt! På tisdag tar vi med all packning till svärföräldrarna och tar även med katten och oss själva. Där blir det mat och övernattning för flyget ska lyfta tidigt på onsdagmorgon.

Jag hoppas kunna lägga in nåt inlägg under resans gång, det ska ju finnas internet på hotellen... lägga upp bilder är kanske svårare, det visar sig!

Nu ska jag återgå till städning och trädgård, det finns nästan inget bättre än att komma hem från semestern till ett nystädat hem! Men putsa fönster sparar jag till efter semestern...

preliminär väderprognos

På onsdag när vi åker så verkar det blir finare väder här hemma, 20 grader, sol och väldigt lite vind.

I NEW YORK är den preliminära prognosen för onsdag sol, ännu mindre vind och 30 grader! Hoppas det håller i sig. Även om det kan vara lite väl varmt för storstadssemester, så ska det bli skönt. I Dominikanska Republiken är det för tillfället ömsom sol, ömsom regn och 30 grader. Får se vad prognosen säger längre fram.

Min packning är i stort sett färdigplanerad. Iallafall när det kommer till kläder och sådana tillbehör. Necessär med alla apotekssaker är inte klar. Det blir till att fixa de sakerna på måndag. Vad behöver man egentligen ha med i apoteksnecessären? På listan har jag skrivit upp:

Solskydd
Myggmedel
Medicin
Öronproppar
Flygplansöronproppar
Plåster
Samarin
Huvudvärkstabletter
Linda (till ev. stukningar)
Nässpray

Har jag glömt något?

Ut i regnet

Jesper har bilen idag och jag ska ner till banken... Vilket betyder att jag får ta cykeln och det fullkomligt öser ner ute. Inte ska det lätta under dagen heller, inte under bankens öppettider iallafall. Men jag äger faktiskt både gummistövlar och regnkläder så det blir till att klä på sig. Jag blir inte för varm i kläderna åtminstone, det är ju behagliga 14 grader ute. Vilket underbart sommarväder!

den fina gula rapsen

Nu har rapsen blommat över för detta året.
Jag har förevigat den på bild tillsammans med några kossor.
Bilden är tagen i Kävlinge, nere vid ån.

Present

Igår fick jag en fin present av Jesper!
Jag har nu läst klart själva audionomprogrammet och kommer snart få hem min legitimation.
Detta ville Jesper fira så han har köpt ett otoskop till mig!
Nästa termin väntar fjärde året på audiologiutbildningen, inget är ju så bra så det inte kan bli bättre!

Tack Jesper ♥

Hur ska jag kunna välja?

Nu har jag tittat lite bland mina skor och det är så svårt att välja.
Tänkte ett par promenadskor, ett par finskor och ett par sandaler.
Men nu är jag ändå uppe i sju par! Det måste ju passa till alla mina olika outfits...

Dagens fundering

Hur många skor ska man packa ner till resan?
Tre dagar storstad och sju dagar med sol o bad...

picknik

Lite bilder från igår, picknik med Linda.

Idag, fredag

Idag ska jag in till skolan en sväng. Ska byta några ord med min lärare och få en underskrift på ett papper. Efter det bär det av till Uppåkra och hem till Teo och Jonas! Teo och jag ska sen hem till gammelmorfar.
Ikväll blir det picknick i Botaniska trädgården i Lund. Det ska bli så mysigt. Jesper får hitta på nåt annat dock, för det är tjejkväll!

Igår blev det städat och fint här hemma, men det blev aldrig någon klädrensning. Kanske i helgen? Fast helgen är ganska proppad redan. Imorgon är det stort 30års-kalas och på söndag är det middag i Malmö.

Nu ska jag äta frukost i solen

Ögonmigrän...

Fick en väldigt obehaglig upplevelse igår. Jag satt i soffan och tittade på tv när det kom något konstigt in i synfältet. jag trodde att jag hade tittat på en lampa, men det där lysande strecket blev bara starkare. Det såg ut som en orm eller ett liggande "C" som var taggigt och lyste grönt, rött och blått samtidigt. Medan det blev starkare så försvann synfältet på undre halvan. Jag fick svårt med balans och avståndsbedömning. Jag gick direkt och tog två alvedon i förebyggande syfte och ringde sen sjukvårdsupplysningen. Efter en timme var det mycket bättre och jag fick ingen nämnvärd huvudvärk. Har läst mig till att sånt här kan drabba en efter en stressig period, och jag har haft det lite stressfyllt måndag och tisdag. Så antagligen rör det sig om ögonmigrän, eller auramigrän som det så fint heter. Jag minns att det hände något liknande för kanske fem år sen men inget synbortfall...
Läskigt var det men nu vet jag att det inte är något farligt! Har idag lite molande huvudvärk.

Någon mer som upplevt detta?

Ungefär så här såg det ut... det svarta är synbortfallet, det blev helt mörkt. Idag är det bättre men suddigt.

kostym

Jesper är nu en stolt ägare till en ny kostym! Han har gått ner drygt 10 kilo sen i julas och det ville hans föräldrar fira genom att ge honom en ny kostym! Den är mörkgrå, kritstrecksrandig och supersnygg. Med på köpet fick man en kabinväska och det var verkligen bra för vi lånar alltid av andra när vi ska ut och resa. Ikväll ska vi se om vi kan gå igenom Jespers garderob, vad som passar och vad som är för stort. Han vill bara ha med sig välsittande kläder på semestern och det förstår jag! Jag har redan bestämt nästan allt jag ska ha med mig men man kan ju alltid ändra sig så det kanske blir en genomgång av min garderob med.

Om två veckor är vi i New York! Wehey

Grattis Katja!

Idag fyller Katja 17 år, sweet seventeen ♥
Torsk till middag och en massa kelande, jag tror hon gillar att fylla år...