Klinik

Denna veckan är jag på min klinikundervisning tre dagar. Måndag, tisdag och onsdag. Egentligen har vi bara tisdagar och onsdagar men jag har bytt bort en av de senare dagarna och då blir det så här. Men det gör absolut ingenting för nu får man mer ut av praktiken, man lär sig mer vid kontinuitet.
Igår och idag har det varit hektiska dagar. Mycket att ta in och det har varit lite mer komplicerade fall. Jag har fått ta mycket mer på egen hand och klura ut vad som passar bäst för just den personen jag har framför mig. Det är stora ansvar att hålla i så det är skönt att ha en handledare att luta sig emot.
De olika typerna av besök är:
Bedömning, nybesök: Då kommer en kund in som aldrig haft hörhjälpmedel tidigare. Man tar upp sjukdomshistoria, gör hörseltest, taltest, väljer hörapparatsmodell och eventuell insatstyp. Sen gör avtryck av örat med dess hörselgång.
Bedömning, återbesök: det innebär att kunden har hörapparat sedan tidigare men den är antingen gammal eller så har den blivit ordinerad från ett annat ställe. De behöver oftast ny inställning eller helt nya apparater. Då gör man först hörseltest inklusive taltest och sen väljer man hörappartsmodell. Innan de får gå hem gör man vanligen avtryck av deras hörselgång.
Utprovningsbesök: Här får kunden sin beställda hörapparat. Då ska den provas ut. Man kopplar upp den till datorn och ställer in den efter hörselnedsättningen som personen har. Lägger in program som funkar bra i olika miljöer.
Återbesök: Här kommer kunden tillbaka efter att ha haft sina hörapparater i några veckor. Nu ska det utvärderas och eventuellt justeras om något inte varit bra.
Återbesök, avslut: Här kommer kunden på ett återbesök och om allt är bra vid detta besöket så avslutas kunden. Det betyder att det blir inga fler inbokade besök utan kunden får gärna boka en tid själv ifall det känns nödvändigt annars så finns det servicetider där man bara kan komma förbi och ta en nummerlapp.

Det finns några fler besök också, som de helt privata, men dessa är de vanligaste.
De kunder som kommer privat får oftast finare och bättre hörapparater, men man får ju vad man betalar för.
Snart dags att hoppa i sängs, tidig morgon imorgon...



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0