Undvik solsting i sommar

Solsting och värmeslag vill man inte ha.
Jag är känslig och påverkas lätt av de båda (som i viss mån är samma sak).

Drabbas mer eller mindre av det varje sommar i olika grad. Ett par gånger har jag mått riktigt uselt och haft frossa, feber och yrsel. I år tänkte jag förbereda mig och har därför tagit reda på vad det är som händer i kroppen vid värmeslag!

Det är så att i hjärnan finns ett temperaturcentrum som gör att vi konstant ligger på 37 grader när vi mår bra. Vid hög yttre värmekälla (som gassande sol, bastubad etc) sätter vi igång att svettas för att kyla ner kroppen. Men blir värmen för mycket kan svettproduktionen störas, vi kan ha svettats så länge att ingen vätska finns kvar att svettas ut eller det blir så varmt att hjärnan inte hinner reglera temperaturen tillräckligt snabbt. Då stiger temperaturen i kroppen och vi får hög feber. Tillståndet blir snabbt livshotande om man inte kan komma undan värmen.

För att undvika värmeslag och solsting finns följande råd att följa:

  • använd solhatt/sjal eller annat som skyddar huvudet
  • solglasögon skyddar ögonen
  • vid normal utevistelse i solen drick 3-4 dl vatten i timmen
  • vid ansträngning utomhus i solen drick 1,5 liter vatten i timmen
  • bada ofta om du är på semester, detta kyler ner kroppen
  • använd tunna, ljusa och lätta bomullskläder som andas
  • Var inomhus eller i skugga under de allra varmaste tidpunkterna på dagen


Om man ändå drabbas finns det vissa saker att göra:
Gå inomhus, ta av alla kläder och lägg på ett tunt blött lakan över kroppen. Kyl pannan med en handduk. Drick mycket vätska, gärna saltberikat. Sätt igång en fläkt om sådan finns. Stiger temperaturen över 39 grader måste läkare uppsökas!

Jag ska ta till alla dessa råd och använda mig av dem i sommar. Hoppas du gör det med♥


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0