Planera för vårens ankomst

Tro det eller ej, men våren kommer komma...
Just idag är det svårt att föreställa sig, vi har snödrivor som mäter uppemot en meter i trädgården och en snöstorm väntas i eftermiddag. Men om en månad är det vår i kalendern och sen brukar det gå fort. Solen värmer och alla snödroppar och krokusar tittar upp.

Jag har börjat planera för mina kommande planteringar. Februari är en stor så-månad (inomhus givetvis).
Funderar på chili, paprika, jordgubbar, smultron och tomater. Dessa tar lite längre tid att driva upp så man kan börja redan i februari för att sen plantera ut när risken för nattfrost är över. Lite senare i vår tänkte jag även plantera dill och persilja. Provade persilja förra året men lyckades inte riktigt. Skam den som ger sig...
Lite blommor vill jag också så, kanske penséer och pelargoner. De ska också sås tidigt nämligen.


Taget från odla.nu:
Passa på att ta in kvistar när du beskär äpple och päron, det kan bli förtjusande blommor redan nu! Beskär du andra buskar med vackra grenar så experimentera, det kanske blir en rolig överraskning i form av ljuva gröna blad och en och annan blomma!

Visste ni att man kan plantera lök? Både vitlök och vanlig matlök ger snabbt en grönskande kruka i köksfönstret. Där kan man klippa några strån då och då till salladen.

Har du ätit några exotiska frukter? Spara då kärnan och sätt den, det kan komma upp en trevlig överraskning! Citrusfrukter brukar vara pålitliga kort och kommer upp tämligen fort. Både kärnorna och löken planterar man i en skål eller kruka med lite sandblandad blomjord, håller det fuktigt, ljust och varmt.

Jag ska minsann prova med en vitlöksklyfta! Ska bli intressant...

Kommentarer
Postat av: Karolina

Åh nu blev jag sugen. Jag har juh Irisfrön i frysen. De kanske snart är på tiden att ta fram dom.

2010-02-02 @ 18:01:16
URL: http://viktkampen.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0