Flygrädsla

Efter flygolyckan igår är Polen i sorg, och min flygrädsla späs på ytterligare.
Vår resa närmar sig med stormsteg och jag har ändå känt mig hyfsat lugn. Men jag vet att jag kommer sitta och krama stolshandtagen vid varje start och landning, då det statisktiskt sett är här de flesta olyckor sker. Det blir sex flygningar vi kommer göra, sex starter och sex landningar. Vi ska åka med IcelandAir och Delta. Denna resan kommer jag nog att prata med de duktiga flygvärdinnorna, det ingår i deras jobb att ha extra omsorg om flygrädda resenärer och då vill jag ha det.

Jag älskar att resa, men inte att flyga. Det är en ganska trist kombination eftersom man ofta behöver flyga när man reser. I Europa kan man ta bilsemester eller åka tåg. Men om man vill längre sträckor är flyget ett väldigt bra alternativ (om man inte är flygrädd). Nu flyger jag ändå, men jag kan inte säga att det är smärtfritt precis.

Har läst på lite om flygning och kunskap är verkligen makt, dessa fakta ger mig mer trygghet:
  • Vingarna är byggda så att de skall vara böjbara och flexibla. De kan röra sig fyra meter upp och fyra meter ned utan problem.
  • Man kan genomföra alla faser i en flygning med bara en motor.
  • Dessutom kan ett flygplan glidflyga flera mil utan motorhjälp om man är på marchhöjd.
  • Turbulens påverkar inte planets säkerhet, däremot kan passagerare skada sig vid grov turbulens om de inte sitter med säkerhetsbältet på. Piloterna är alltid fastspända, för att inte kastas ur sina säten vid turbulens. Det har inte inträffat några flygkrascher på grund av turbulens.
  • Före varje flygning kontrolleras flygplanet: Pre flight check.
Jag har fått tips om att jag ska läsa på mig om de flygplanstyper jag ska åka. På så sätt vet jag hur dessa beter sig och är förberedd på hur planet ser ut. Jag kommer ihåg att när vi skulle korsa Atlanten sist så blev jag jätterädd när jag insåg att vårt plan bara hade två motorer. Jag var inte beredd på det och därför blev jag rädd. Nu ska jag vara förberedd på ett annat sätt.
Flyga är egentligen ganska mysigt. Jag brukar sova större delen av tiden, eller läsa tidningar som man inte annars hinner läsa.

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0